אחת משמונה נשים יחלו בסרטן השד, כחמשת אלפים נשים בישראל מדי שנה. מדובר באחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר אך גם כמחלה האונקולוגית בעלת סיכויי הריפוי הגבוהים ביותר, כאשר אחוזי ההחלמה בקרב חולות שגילו את המחלה בטווח הגילוי המוקדם עומדים על 90%.
ליווי של רופא מומחה לסרטן השד חשוב כבר בשלבים המוקדמים ביותר, החל משלב הגילוי ובמקרה של חשד או השתייכות לקבוצת סיכון – אף קודם לכן.

מהם גורמי הסיכון שמצריכים התייעצות עם רופא מומחה לסרטן השד?

גילוי של סרטן השד עם הופעת התסמינים עשוי להיות מאוחר, ולהגיע בשלבים בהם הגידול הממאיר גרם נזק כבד לרקמות ואף שלח גרורות לאיברים נוספים בניהם קשריות הלימפה, הריאות, העצמות, הכבד ואיברים נוספים.
ההמלצה הרפואית במדינת ישראל היא לכל אישה מעל גיל 30 לביצוע בדיקה אצל כירורג שד מדי שנה. יחד עם זאת, בעבור נשים המצויות בקבוצת הסיכון מומלץ להיוועץ עם רופא מומחה לסרטן השד במטרה לקבוע שגרת מעקב ובדיקות מותאמת. בין גורמי הסיכון:

הרכיב הגנטי- נמצא כי סרטן השד תוקף בסבירות גבוהה יותר נשים אשר במשפחתן תועדו מקרים של סרטן השד בעבר, כאשר ככל שמדובר במקרים רבים יותר וככל שמדובר בקרבה משפחתית גדולה יותר- עולה גם רמת הסיכון.
ניתן לאתר ולבודד את הרכיב הגנטי באמצעות בדיקה גנטית ייחודית, אותה מבצעות נשים המצויות בסיכון מסיבות גנטיות. בדיקה זו לא תקבע אם המחלה תתפרץ בעתיד, אלא תעריך את אחוזי ההסתברות לכך, לצורך קבלת החלטה בנוגע לטיפול מנע.
הורמונים- טיפולים הורמונליים המתבצעים לאחר גיל המעבר עשויים לגרום להתפתחות ולהתפרצות של סרטן השד.
גיל הריון- היריון ראשון אחרי גיל 30.
הרגלים- עישון וצריכת אלכוהול מופרזת עשויים להוות גורמי סיכון להתפרצות המחלה.
השמנת יתר

נהוג להתייחס אל סרטן השד כאל מחלה אשר תוקפת נשים בלבד, ועל כן המגדר בפני עצמו מהווה גורם סיכון.
יחד עם זאת חשוב לדעת כי גם גברים עשויים לחלות בסרטן השד, אם כי ברמת סבירות נמוכה בהרבה.

רופא מומחה לסרטן השד

אבחון ובדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד

רופא מומחה לסרטן השד ימליץ על מספר בדיקות אפשריות, לביצוע אחת או יותר, בהתאם לקיום גורמי הסיכון ולתוצאת הבדיקה הראשונית.
בדיקת כירורג שד- את הבדיקה הראשונית יבצע הרופא המומחה בעצמו, באמצעות מישוש וניסיון איתור של גושים בשד. לצד הבדיקה הפיזיולוגית יבצע הרופא גם תשאול רפואי מעמיק הנוגע לגנטיקה ולעבר המשפחתי, להתנהגות המטופלת, לתחושות אותן היא חווה ולשינויים במבנה ובמראה השד. במקרה של איתור גורם מחשיד בתשאול או בבדיקה יפנה הרופא לבדיקות נוספות או להמלצת מעקב בתדירות הנדרשת.
ממוגרפיה- בדיקת הממוגרפיה מדויקת ושקופה יותר מן הבדיקה הידנית, ומומלצת לנשים מעל גיל 50 מדי שנתיים, או בהתאם להמלצת רופא מומחה לסרטן השד. בדיקת ממוגרפיה מתבצעת באמצעות בדיקת דימות- רנטגן, לאיתור גושים בשד. בדיקת הממוגרפיה תצביע גם על גידולים קטנים במיוחד שאינם מופיעים בבדיקה ידנית.

אולטרא סאונד- בדיקת אולטרא סאונד שדיים היא בדיקה משלימה ומקיפה יותר לממוגרפיה, ומתבצעת אף היא באמצעות דימות אולטרא סאונד מתקדם יותר, לאיתור גושים קטנים, חבויים.
בדיקת MRI שד- בדיקה מקיפה ומעמיקה המספקת תמונת מצב מדויקת במיוחד אודות גושים וגידולים, מיועדת לנשים ברמת סיכון גבוהה או לנשים אשר קיימת מניעה עבורן לביצוע בדיקות דימות הכוללות קרינה.
ביופסיה- הביופסיה מתבצעת תוך שאיבת נוזל מרקמת השד ומן הגוש המצוי, במטרה לאתר את מקורו ואת רמת הסיכון, ולקבוע האם מדובר בגידול ממאיר.