אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס הינה בעיה רפואית אשר נשים רבות סובלות ממנה, לעיתים ללא ידיעתן

אנדומטריוזיס הינו מצב רפואי בו רירית הרחם (אנדומטריום) צומחת באזורים אשר אינם הרחם, והיא נפוצה יותר ממה שרוב הנשים חושבות, כאשר כעשרה אחוז מהנשים בעולם סובלות ממנה. הסיבה לתופעה אינה ברורה לחלוטין, אולם במהלך גיל הפוריות רירית הרחם עלולה לצמוח באזורים כגון החצוצרות, השחלות ואף אזורים בבטן שאינם קשורים למערכת הרבייה הנשית, ולגרום למגוון תופעות לא ספציפיות אשר עלולות להקשות על חיי האישה הסובלת מאדומטריוזיס, וכן מקשות על אבחון הבעיה.

חשוב להכיר את התסמינים הנפוצים לאנדומטריוזיס בכדי להגיע לאבחון מהיר ונכון

ראשית, ישנם תסמינים לא ספציפיים אשר קשורים לבעיות רבות בתחום רפואת נשים ומופיעים עם התפתחות אנדומטריוזיס. תסמינים אלו עלולים לבלבל עם מצבים אחרים, והם כוללים דימום מוגבר במהלך הווסת, כאבים חזקים יותר מהנורמה במהלך הווסת או טרם לו וכן הארכה של זמן הווסת. מלבד תופעות אלו, אנו יכולים לראות הופעת סימפטומים אשר לאו דווקא קשורים למערכת הרבייה והמחזור החודשי כולל כאבים כרוניים באגן, כאבים ותכיפות בעת מתן שתן ובעיות במערכת העיכול כגון עצירות, כאבים בגב התחתון צואה רכה ועוד. בעיה נוספת וחמורה יותר מאלו שהוזכרו עד כה הינה קושי להרות.
לא כל הנשים הסובלות מאנדומטריוזיס יסבלו מכל התסמינים, ולא כולן יחוו אותם באותה רמת חומרה, כאשר תסמינים חמורים יותר מופיעים לרוב במקרים בהם רקמת רירית הרחם התפתחה באזור שאינו שייך למערכת הרבייה הנשית.

רפואת נשים מציעה כיום דרכי אבחון וטיפול יעילות ובטוחות בתופעה

כאשר עולה חשד לאנדומטריוזיס, האבחון מתבצע תחת הרדמה מלאה ובאמצעות לפרוסקופיה- החדרת סיב אופטי דרך חתך זעיר לאזור החשוד כנגוע, הסתכלות ויזואלית על האזור ולקיחת ביופסיה בכדי לבדוק את סוג הרקמה. רפואת נשים מציעה מגוון רחב ביותר של טיפולים באנדומטריוזיס, אשר נעים בין טיפול תרופתי להסרה ניתוחית של הרקמה הלא רצויה. בחירת טיפול לוקחת בחשבון את חומרת התסמינים והכאב, וכן את רצון האישה להרות בעתיד היות וחלק מהטיפולים והתרופות עלולים להשפיע על כך.