אנו נוהגים לצחצח את השיניים מדי בוקר וערב באמצעות מברשת שיניים וחלקינו גם עושים שימוש בחוט דנטלי שיכול לסייע מאוד בשמירה על השיניים. במהלך צחצוח השיניים יופיע לא פעם דימום קל שנובע מהחניכיים. תופעה זו עשויה ללמד על דלקת חניכיים שמתחילה להתפתח ועלולה בהמשך לגרום לבעיות רבות בטווח הקצר והארוך.

בנוסף לדימום ישנן סיבות אחרות שעשויות להעיד על תחילתה של בעיה. נפיחות, אדמומיות, טעם מתכתי בפה וגם ריח רע עלולים להוות סימן לכך שכדאי להגיע לבדיקה אצל רופא השיניים ולהתייעץ עם מומחה למחלות חניכיים. ככל שהטיפול בבעיה יתחיל מוקדם יותר כך הסיכוי לנזקים יקטן באופן משמעותי.

כיצד מומלץ לנהוג על מנת למנוע בעיות בחניכיים?

על מנת לשמור על שיניים בריאות וחניכיים תקינות יהיה עלינו לנקוט בכמה דרכים פשוטות למדי. ראשית, יש להקפיד על צחצוח שיניים בבוקר ולפני השינה. פעולה זו תביא להפחתה של כמות החיידקים שנמצאים בפה. מומלץ גם לצחצח את הלשון על ידי מברשת ייעודית שניתן להשיג ברשתות השיווק.

פניה אל השיננית היא צעד חשוב שיכלול בין השאר ניקוי של האבנית שהצטברה על השיניים והסברים שונים שיסייעו לכם לשמור על היגיינת הפה שלכם. ניתן גם לעשות שימוש בחוט דנטלי שיסיר את כל שאריות המזון. כמו כן, שטיפה במי פה יכולה לסייע בתחושת הרעננות וגם בהורדה של כמות החיידקים בפה.

ואם כבר התפרצה מחלת חניכיים?

לעיתים גם נקיטה בכל האמצעים לא תעזור ומחלת חניכיים תחייב פעולה כירורגית ניתוחית בחניכיים. הסיבה יכולה להיות נסיגת חניכיים או טיפול בשתלים שנגרמה סביבת דלקת. ניתוח בחניכיים כרוך באי נעימות רבה ואולי אף בכאבים, אך הוא ללא ספק הדרך הבטוחה והיעילה ביותר על מנת להציל את השיניים. ללא ניתוח המצב עלול להחמיר במהירות ולהביא לעקירות והשתלות של שיניים מלאכותיות.

הגורמים העיקריים להתפתחות של מחלות בחניכיים מתחלקים לכמה רבדים. חלקם בשליטתנו המלאה וחלקם לא:

• לעיתים מדובר על גנטיקה שמביאה להתפתחות מחלה אצל כמה בני משפחה אחת. במקרים כאלו ישנו דווקא יתרון מסוים ומיתן לצפות מראש את המחלה ולטפל בה בהקדם. מומלץ לבקר בכל כמה חודשים אצל רופא השיניים.
  • עישון – רבים חוטאים בהרגל ממכר זה שעשוי להשפיע לרעה על החניכיים שלנו. מומלץ להפחית את כמות העישון או לחדול ממנו לחלוטין.
  • היגיינה לקויה – כאמור יש להקפיד על צחצוח של השיניים פעמיים ביום ולבקר אצל שיננית.
  • מי שסובל מסוכרת עשוי להיות חשוף יותר למחלות חניכיים.

ככל שמדובר על ילדים צעירים כדאי להיות עם האצבע על הדופק ולא להזניח את השיניים שלהם. יש להגיע אל רופא השיניים בכל חשד לבעיה שמתפתחת ולא להמתין שהמצב יהפוך למסובך יותר. שמירה על השיניים תהפוך את החיים של כולנו להרבה יותר נעימים ונטולי כאבים.